Pasi pentru cultivarea stimei de sine

I love myself

Stima de sine este inainte de orice, o experienta. Inseamna sa vezi ca poti face fata provocarilor. Inseamna sa ai incredere in capacitatea ta de a gandi, de a invata, de a alege, de a lua decizii, de a te adapta la schimbari… Si inseamna sa stii ca meriti fericirea. (Nathaniel Branden)

Stima de sine este un fel de autoperceptie, un set de convingeri pe care le avem despre noi insine si se refera la modul in care atitudinile, comportamentul, motivatia ne afecteaza judecata emotionala. Nu o putem percepe prin intermediul simturilor noastre obisnuite. Nu o putem atinge. Stima de sine ne influenteaza intr-un mod profund felul in care ne simtim. Este prezenta si parca o poti auzi atunci cand vorbesti despre tine sau te gandesti la propria persoana. Tocmai de aceea, nu putem vorbi despre dezvoltare personala fara a atinge acest subiect. Iata, mai jos, cativa pasi care te pot sprijini in demersurile tale de dezvoltare:

  1. Inainte de orice: Sa iti doresti sa iti ajustezi imaginea de sine, sa faci o schimbare la tine (sa te raportezi la cine esti tu acum, la abilitatile curente si nu la o versiune din trecut, de exemplu.)
  2. Refuza sa te mai intalnesti cu oameni toxici, cu oameni care te critica orice ai face si care iti submineaza dorintele de a te dezvolta, schimba etc. Cauta sa gasesti acei oameni care tin cu adevarat la tine si supportive people. Cei care te iubesc cu adevarat iti observa calitatile, te incurajeaza, te pozitiveaza.
  3. Fa-ti un jurnal in care sa scrii toate realizarile tale de pana acum, nu neaparat intr-o ordine cronologica.
  4. In acelasi jurnal poti scrie despre complimentele pe care le-ai primit de-a lungul timpului, dar si despre lucrurile care iti plac la tine.
  5. La finalul fiecarei saptamani noteaza-ti succesele, realizarile din saptamana respectiva.
  6. Cenzureaza-ti lamentarile, opreste-te din a te mai plange celorlalti. Vorbeste despre ce iti place, ce ai realizat, despre succese etc.
  7. Ocupa-te de un hobby. Fa sport. Exerseaza-ti postura. Fa ceva ce ai tot amanat sa faci. Si continua sa faci cu consecventa.
  8. Incepe sa experimentezi lucruri noi.
  9. Zambeste atunci cand te uiti in oglinda; astfel asociezi propria persoana cu o stare de bine.
  10. Imbraca-te frumos. Nu neglija igiena.
  11. Poti apela la un specialist (sa iti aplice un chestionar care sa sondeze aceasta zona si sa ti-l interpreteze / zona de pshihoterapie cognitiv-comportamentala).
  12. Opreste-te si cenzureaza-te: nu te mai compara cu altii.
  13. Si daca ai ajuns pana la acest punct: Nu te limita doar la a citi articolul de fata. Incepe sa faci ceva acum. Si continua. Prin acest articol doar am accesat un gand de-al tau, mai vechi sau mai nou. Succes!

Aboneaza-te pentru a primi articole noi, direct livrate in Inbox-ul tau!

Leave a Reply